Foto: Tale Hendnes
“Hiphop som en kultur har fått et løft takket være disse eventene. Det at de arrangeres fast og er stabile gir et fundament til at den nye generasjonen kommer inn og ønsker å delta. Nå når jeg ser tilbake for 30 år siden, så var det dette vi ønsket å se.”
-Paulo Herrera, en av de “første” profesjonelle breakerne i Norge.
Vi i VIBRO Magasin var heldige som fikk muligheten til å dekke dansefestivalen, Urban Moves. Utover tre deler vil det være mulig å komme under huden på hiphop og streetdans miljøet i Norge. I tillegg vil dere få en oppsummering av årets Urban Moves. Med det introduseres del 1 som vil sette lys på norsk hiphop historie.
Det begynte med spørsmål om eventet. Når det startet og hvem som arrangerte det, men senere fikk vi flere spørsmål som vi ønsket å besvare. Når ble streetdans introdusert i Norge? Hvem holdt den gående? Hva inspirerte dem? Spørsmålene ledet oss til 1980-tallet, da hiphop først kom til Norge.
HIPHOP GIKK VIRALT
Hiphop ble introdusert til det norske folk med filmen Beat Street den 10.juli.1984, men det var folk som kjente til kulturen fra før. Interessen var allerede der i 1980 med rapsingelen «Rapper´s Delight» av Sugar Hill som lå på VGs singleliste i hele 14 uker.
Hiphop kulturen ble deretter introdusert i små biter frem til premieren av filmen. Da ble alle de fire elementene i hiphop introdusert: DJing, MCing, Graffiti og Breaking. Spesielt breaking ble populært.
Det gikk ikke lang tid før den virale trenden ble gårsdagens nytt. Fra å være et viralt fenomen med ungdom som breaket langs Karl Johans gate, gikk det raskt over til å bli en subkultur. De som tok kunsten seriøst ble uglesett og assosiert med kriminalitet.
I 1997 spurte Bergens Tidende: “Er ikke hip-hop kulturen ganske utgått på dato?”. 21 år senere kan vi kanskje stusse over dette merkelige spørsmålet, men vi må fortsatt huske at hiphop ikke var anerkjent som en egen kunstform sent på 90-tallet. Noe som gjør det enda mer imponerende at norske hiphop kunstnere har slått igjennom. Et eksempel vi kan trekke frem er Dancing Youth, det første hiphop dansecrewet i Norge. Startet av Reo Matugas, Benny Ahssain, Vibeke Sørli, Gomi Sadiq og Mohamed Ahssain, holdt de kulturen i livet og satte standarden for streetdansen i Norge. Mange av hiphop dansecrewene vi kjenner til i dag hadde Dancing Youth-pionerene som danselærere.
Å formidle 30 år med norsk hiphop historie ville blitt en egen bok. Gjennom tidene har det vært flere viktige events som Real Deal Jam, Skandinaviske battle of the year, Talk is cheap, Soul Sessions Extended, Hunger for battle m.fl som samlet dansemiljøet. Under har vi inkludert en tidslinje med milepælene som indirekte og direkte ledet til årets Urban Moves.
1980 | «Rapper´s Delight» dukket opp og forble flere uker på VG lista. |
1984 | Filmen Beat Street hadde premiere på Colloseum Kino. |
1987 | Dancing Youth ble opprettet og satte standarden for streetdans i Norge. |
1994 | Ungdomsklubben XRay ble dannet. Der fikk ungdom et sted hvor de fikk mulighet til å utvikle sine kunstneriske interesser. |
2002 | Circle HipHop Dansekompani ble opprettet av Paulo Herrera, Solveig Kitmitto og Huyen Huyn. |
2005 | Første streetdans dansestudioene, Circle – Det norske Hiphop huset og Oslo streetdance studio ble stiftet. I senere tid dukket The Vibe, Streetstar, Subsdans og flere opp utover hele landet. |
2008 | Urban Moves ble arrangert for første gang. |
2009 | Første hiphop danseutdanning, Circle Dance Academy ble etablert. Soul Sessions Oslo, en organisasjon som jobber for å promotere streetdans kulturen, stiftes av Camilla Tellefsen, Mathias Jin Budtz og Inger-Reidun Olsen. |
2012 | Urban Moves startet opp på nytt og har holdt battle og show hvert år siden. |
2015/2016 | Flere hiphoplinjer blir etablert: Follo folkehøgskole, Edvard Munch vgs og Treider vgs. |
2016 | Circle Dance Academy ble fusjonert med Bårdar Akademiet. |
2018 | Den 17.juni ble streetdans en egen seksjon i Norges Danseforbund. I august samme år vil det for første gang bli holdt NM i Breaking i Stavanger. |
I neste del av Urban Moves-serien har vi fått innspill fra viktige aktører innen streetdans miljøet. Les saken videre her.
VIBRO MAG har det redaksjonelle ansvaret for sakenes presseetiske grunnlag, men meningene som uttrykkes er knyttet til produsentens/ journalistens egne oppfatninger og opplevelser. Vi ønsker å være en plattform for alle som ønsker å uttrykke seg, og står derfor ikke nødvendigvis bak alle utsagn.