Følg Vibro

SPOTLIGHT

DEL 2. EN GUIDE TIL URBAN MOVES: STREETDANSENS PRIDE

h

Fotograf: Tale Hendnes

Del 2 er en fortsettelse av del 1 som gikk ut på hiphop historien i Norge. Denne delen vil handle om visjonen bak streetdans festivalen, Urban Moves. I tillegg vil dere få vite mer om forestillingene til Emanuelle Le Phan, Tentacle Tribe og Quick Style. Del 1 finner dere her.

 

STARTEN PÅ URBAN MOVES

Urban Moves ble først arrangert i 2008 i regi av daværende leder Karene Lyngholm og hennes partner Saskia Wieringa. Prosjektet ble deretter satt på pause, men troen på konseptet var fortsatt sterk. Festivalen ble derfor gjenopptatt i 2012 med Un-Margritt Nordseth og Camilla Tellefsen i ledelsen med et lite team som formet festivalen slik vi kjenner til den i dag.

Etter å ha arrangert festivalen fra 2012 til 2017 ga Camilla stafettpinnen videre til Huyen Huynh og Dj Stew. De sto ansvarlig for årets battle arrangement og jam i samarbeid med Norges Danseforbund og battle prosjektet “Knockout”.

VIBRO var så heldige å holde et eksklusivt intervju med med Lyngholm, Tellefsen og Huynh i forhold til Urban Moves. Vi fikk også vite mer om danserne bak årets forestillinger.

 

Spørsmål: Hva slags visjon hadde dere for Urban Moves da dere først startet?

 

Camilla: “Visjonen for Urban Moves var jo helt klart å skape en plattform for streetdans miljøet enten det gjaldt show, sceniske forestillinger eller battle i alle sjangre.  

Det handlet om å samle og unite dansemiljøet. Selv om du var en battler så kunne du komme og se på show og var du med på show så kunne du komme og se på battles.»

Karene: «Jeg besluttet å starte en urban dansefestival siden det var tydelig at denne danseformen var sterkt voksende. Jeg hadde sett lignende festivaler andre steder i Europa og ønsket å gi rom for et uttrykk som både var nytt, ungt og ikke minst koreografisk interessant i sine beste uttrykk. Derfor kom Urban Moves til.

Den ble produsert av Dansens Hus med en veldig viktig rolle som produsent holdt av Camilla Tellefsen. Uten henne og en referansegruppe bestående av andre betydningsfulle dansere innen urban tradisjon,hadde dette ikke blitt så bra.»

 

Spørsmål: Til årets Urban Moves inviterte dere fransk-kanadiske b-girl Emmanuelle Le Phan og hennes crew Tentacle Tribe. Hvordan ble dere først kjent med hennes arbeid og hva bringer hun til scenen?

 

Camilla: «Første gang vi hadde henne på scenen var i 2015. Jeg så et av stykkene hennes på video med hennes partner og var imponert. De er super fine folk og veldig dyktige dansere. Siden da har jeg fulgt med på dem og inviterte dem igjen i år med stykket Origami Mami.

Hun har et intrikat språk, er veldig detaljorientert og unik. Vi tenkte det kom til å bli spennende å ha henne på scenen.”

Tentacle Tribe. Fra venstre til høyre: Emmanuelle Le Phan, Mqueen, Victoria Mackenzie

Fotograf: Stian Schjelderup

 

Spennende var det. Stykket Tentacle Crew fremførte, Origami Mami, var som navnet sier inspirert av Origami kunsten. I koreografien viste hun prosessen fra det enkle til det kompliserte.

Det andre stykket, Random Pockets of Commotion, koreograferte hun i kolleborasjon med de seks norske danserne hun hadde valgt. Inspirasjonen fikk hun fra de surrealistiske malerne Dali og Paco Pomet, som brukte sine drømmer som inspirasjon til kunsten.

 

Fra venstre: Jens Trinidad, Magnus Einang, Chriz Nypan, Fabian Tapia, Sathieshnaa Sivamohan og Marikken H.B.

Fotograf: Stian Schjelderup

 

 

“Jeg spurte danserne mine å skrive ned sine drømmer. Ut av det fikk vi skapt den koreografien dere så på scenen.”

– Emmanuelle Le Phan

 

SPØRSMÅL: Vår egen Quick Style fremførte en egen koreografi i tillegg til en kollaborasjon med Main Guys. Det er første gang Quick Style fremfører på Urban Moves. Hva slags kvaliteter bringer de til scenen?

 

Huyen : “Perfeksjon til detaljnivå, råhet, energi og lekenhet! De tar koreografi til et nytt nivå i Norge! Gutta er hardtarbeidende, ydmyke og alltid hyggelige!

Jeg husker fortsatt da jeg møtte Nasir, Suleman og Bilal for første gang. De var 13 år og skulle på audition på MGP junior. Jeg koreograferte en hiphop dans til åpningsshowet. Klart de skulle være med!”

Quick Style x Main Guys. Fra venstre til høyre: Jose Guerrero, Bilal Malik, Jan Eirik Santos, Yasin Tatby (bak), Kevin Vazquez, Suleman Malik, Nasir Sirikhan og  Arvin Henrik (bak). 

Fotograf: Tale Hendnes

 

14 år senere står de på scenen i Dansens hus. Koreografien de fremførte var til sangen High Technology av den koreanske hiphop gruppen, Epik High.

Appearance doesn’t matter, just fix it.

Internet.

It’s nothing but webcams and photoshops”

– Epik High, High Technology

Sangen var en kritikk mot samfunnets avhengighet av sosiale medier. Et tema som gikk igjen i Quick Style sin koreografi. De kom på scenen med ansiktet limt til “mobilen”. Heldigvis hadde koreografien en positiv ending.

De endret seg fra å være “gjemt” bak mobiler og tastaturer til å møte publikum og engasjere dem. Sakte holdt de tre guttene opp et peace tegn. Kanskje det å bli kvitt avhengigheten til sosiale medier er så lett som å sette fra seg mobilen og møte mennesker med åpne armer?

I den siste delen av Urban Moves-serien går vi videre gjennom årets program. Dere kan lese den her.

 

Jasmin Beegsi

JOURNALIST

Norsk-Somalisk jente som vil gjøre Oslo kulere. Brenner for dans, mote og historie. Erkefiende: janteloven. Mitt livs mantra: Carpe Natem. Insta:@bexyji.

21 år, beegsi.jasmin@gmail.com

Relaterte saker

se alle